Sidor

måndag 27 oktober 2014

Psykisk ohälsa i Steinbecks Möss och människor

Hur skildras Lennies neuropsykiatriska funktionsnedsättning i romanen Möss och människor? I kommentarsfältet kan du skriva in citat som beskriver hur karaktärerna eller omgivningen upplever psykisk ohälsa i romanen romanen. Ni skriver in tre citat vardera. Skriv vilken upplaga av romanen du läst och hänvisa till sidan citatet står på. Kom ihåg att skriva ditt namn eller dina initialer så att jag vet vad just du skrivit.

4 kommentarer:

  1. Sida 16 "-Fru! sa George hånfullt. Kommer du inte ihåg vad det är för fru. Det var ju din egen moster Clara. Och hon slutade upp med att ge dem åt dig för du dödade dem alltid.
    Lennie såg sorgset upp på honom.
    - De va så små, sa han urskuldande. Jag ville bara smeka dem och så bet de mig i fingret och då nöp jag till dem i huvudet lite och så dog de - för de var så små."

    Sida 44 "Han va så dum så han inte begrep att man skojade med honom en gång.Jag tyckte det var roligt förstås, för jag kände mig duktig själv bredvid honom. Du förstår han gjorde vad man än sa åt honom. Hade jag sagt åt honom att hoppa från ett kyrktorn, så hade han gjort det. Han blev aldrig arg heller."

    Sida 46 "Jo, han fick syn på en flicka i röd klänning. Och dum som han är så vill han ta på allting som han tycker om. Han bara vill känna på det. Och så tog han och kände på den röda klänningen och jäntan gav till ett tjut förstås, så Lennie var förskräckt och höll fast henne, för det är det enda han kan hitta på att göra. Jäntan bara skrek och tjöt. Jag var alldeles bredvid, så jag hörde skriket och sprang dit. Lennie var så rädd då, så han tänkte inte på någonting annat än att hålla fast henne. Jag skog honom i skallen med påk för att få honom att släppa. Han var så vettskrämd att han inte kunde släppa taget i den där klänningen."

    // Sofie

    SvaraRadera
  2. "Han va så dum så han inte begrep att man skojade med honom en gång.Jag tyckte det var roligt förstås, för jag kände mig duktig själv bredvid honom. Du förstår han gjorde vad man än sa åt honom. Hade jag sagt åt honom att hoppa från ett kyrktorn, så hade han gjort det. Han blev aldrig arg heller."

    SvaraRadera
  3. "ska jag behöva tala om det för dig igen? dumfan" S.11
    "om han märker vilken idiot du är får vi inget jobb, men om han bara få se dig arbeta innan han hör dig tala så är vi klarade" S.13
    "nu går du direkt tillbaks med den, han måste ligga hos sin mamma" S.47
    Jimmie saxenhag

    SvaraRadera
  4. De va så små, sa han urskuldande. Jag ville bara smeka dem och så bet de mig i fingret och då nöp jag till dem i huvudet lite och så dog de - för de var så små."

    Lennies knutna hand lydde långsamt. George tog musen och kastade den tvärs över dammen till andra sidan, in i buskarna.
    -"Vad ska du med en död mus till?"
    -"Jag kunde hålla på och smeka den med tummen mens vi gick?"

    SvaraRadera